Saeed Blogger

مرجعی برای یادگیری

Saeed Blogger

مرجعی برای یادگیری

چرا فیبو گروپ اعتبار یک دهه ای خود را از دست داد؟

سال‌های بسیار دور و زمانیکه کمتر کسی نام فارکس و این بازار جذاب را شنیده بود، کارگزاری فیبو گروپ وارد ایران شد و خدمات بازار فارکس را به ایرانیان رساند. این کارگزاری که خودش در سال 1998 میلادی تاسیس شده بود، یکی از پیشگامان ارائه‌ی خدمات فارکس در سرتاسر دنیا بود و در ایران نیز پیشگام بود. تقریبا یک دهه قبل، بیش از 75 درصد بازار فارکس ایران در اختیار فیبو گروپ بود و هر کس که قصد ورود به بازار Forex داشت هم فیبو را انتخاب می‌کرد. اما بیش از یک دهه از آن روزها گذشته و به چندین و چند دلیل، فیبو دیگر آن محبویت سابق را ندارد. البته بهتر است بگوییم که دیگر انحصار سابق را ندارد.

چرا فیبو گروپ محبوب بود؟

همانطور که گفتیم، سال‌ها قبل که هنوز بروکر معتبری در ایران وجود نداشت، فیبو گروپ با تمام توان وارد بازار ایران شد و توانست در مدت کوتاهی، بازار را در اختیار خود بگیرد. اما اکنون که بیش از یک دهه از آن زمان می‌گذرد، بروکرهای بسیاری وارد بازار شده‌اند و هر کدام به طریقی توانستند اعتماد کاربران را به خود جلب کنند. به نظر می‌رسد که بعد از این همه سال فعالیت در بازار ایران، فیبو دیگر تمایلی به ارتقاع سطح کیفیت خدمات خود نداشته و قصد رقابت با بروکرهای جدید را ندارد. بروکرهایی که در سال‌های اخیر وارد بازار ایران شده‌اند، از جمله آمارکتس و ارانته، سطح انتظارات کاربران را چندین پله جابجا کرده‌اند. اما هنوز هم اعتباری که فیبو گروپ دارد، نگذاشته که بازار را به کلی از دست بدهد.

بروکر فیبوگروپ تنها بروکری است که به ریزه‌کاری‌های بازار اهمیت می‌دهد. این کارگزاری تنها کارگزاری است که می‌داند باز شدن بازار با یک گپ نسبتا بزرگ، تا چه حد می‌تواند بر معاملات اثربگذارد. به همین جهت نیز خودش شخصا تضمین کرده که اگر باز شدن بازار با گپ، هیچگونه ضرری برای تریدر به همراه نداشته باشد. این تضمین از طریق گارانتی استاپ لاس انجام شده است. فیبوگروپ تضمین می‌کند که اگر بازار با گپ باز شد و در نقطه‌ای بعد از حد ضرر تریدر قرار گرفت، معامله بر منبای همان حد ضرر بسته شده تا مانع از ضرر مالی برای تریدر شود.

این ویژگی، حاکی از سال‌ها تجربه در بازار و ارتباط مستمر با تریدها است. این ریزه‌کاری‌ها باعث شده تا هنوز هم بروکر فیبو گروپ، بتواند مشتریان خوبی را برای خود نگهدارد. اگر قصد آشنایی با سایر ویژگی‌های فیبو گروپ را دارید، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید. در ضمن، یادتان باشد که هر چقدر هم که بروکر خوب باشد، اما اگر با بازار فارکس آشنا نباشید و دانش معامله گری نداشته باشید، احتمال از دست دادن سرمایه‌ی شما بسیار زیاد است. به همین جهت نیز توصیه می‌کنیم حتما دوره آموزش جامع فارکس که اتفاقا رایگان و به فارسی روان تدوین شده را درسایت معامله گر ایرانی به نشانی irtrader.net مطالعه کنید.

فارکس چیست و بهترین سایت آموزش فارکس به زبان فارسی کدام است؟

بزرگترین بازار مالی دنیا با نام فارکس، جایی است که علاقه مندان به سرمایه گذاری می‌توانند با هر میزان سرمایه، وارد آن شده و هر چیزی را خرید و فروش کنند. در بازار فارکس، بیش از 400 آیتم معاملاتی وجود داشته، اما اکثر بروکرها تنها نزدیک به 200 الی 250 آیتم را در اختیار تریدرها قرار میدهند. با این حال، بیش از 90 درصد آن‌ها هرگز توسط تریدرها انتخاب و معامله نمی‌شوند! بازار فارکس تاریخچه‌ی جالبی داشته و از دل نیازها ایجاد شده است. همانطور که می‌دانید، بازار بورس، محدودیت‌های فراوانی داشته و به همین دلیل نیز سرمایه‌گذاران آرزو داشتند که می‌توانستند این سدها را شکسته و بازار جدیدی را برای سرمایه گذاری ایجاد کنند.

محدودیت های بورس

در بازار بورس، هر چقدر هم که بزرگ و پر محصول باشد، باز هم همیشه احتمال ایجاد شدن صف خرید و فروش وجود دارد. این صف‌ها به معنای از دست رفتن فرصت سرمایه گذاری بوده و قطعا هیچ سرمایه گذاری دوست ندارد که موقعیت ها را از دست بدهد. بنابراین، اولین ویژگی بازار فارکس، محدود نبودن تعداد سفارشات است. بدین ترتیب، به جای اینکه اصل کالا مورد خرید و فروش قرار بگیرد، قیمت آن بین خریدار و فروشنده، معامله می‌شود. این یعنی اگر شما درخواست خرید مثلا سهام اپل را دارید، به جای آن می‌توانید در بازار فارکس وارد شده و قرارداد CFD سهام اپل را معامله کنید. شما سهام اپل را به صورت CFD از فردی خریداری می‌کنید که وی قصد فروش آن را داشته باشد!

با ظهور قراردادهای آتی (فیوچر یا CFD)، مشکل صف‌های خرید و فروش و همچنین محدودیت عرضه دارایی‌ها حل شد. همیشه کسی هست که حاضر باشد با شما وارد معامله شود و همیشه دارایی مد نظر شما، آماده‌ی خرید و فروش است.

از طرف دیگر، بورس‌ها فقط برای افراد یک کشور بوده و اتباع کشورهای دیگر یا نمی‌توانند وارد آن شوند و یا به سختی می‌توانند در آن سرمایه گذاری کنند. اما در فارکس، پس از احراز هویت، همه چیز در اختیار شماست. مثلا فرض کنید که قصد ورود به بورس نیویورک و خرید سهام اپل را دارید. باید به نیویورک رفته، مراحل قانونی ورود به این بورس را دنبال کرده و در نهایت، سهام مد نظر خود را خریداری کنید. اما در فارکس، با چند کلیک شما سهام اپل را خریداری کرده و همراه با افزایش قیمت آن، از دارایی خود لذت خواهید برد.

در بورس، فقط دارایی‌های محدودی عرضه شده و این دارایی، سهام شرکت‌های مشخص است. اما در بازار فارکس، آیتم‌های زیر را به سادگی معامله خواهید کرد:

  • جفت ارزها (دلار، یورو، پوند، ین و ...)
  • سهام شرکت های مختلف
  • شاخص بورس کشورهای مختلف
  • اوراق قرضه کشورهای مختلف
  • انرژی (نفت و گاز تولید شده توسط شرکت های مختلف)
  • کالاها (گندم، سویا، قهوه، شکر و ...)
  • رمزارزها

بله! همه چیز در یک پلتفرم و با چند کلیک در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همه‌ی این ها به لطف واسط‌هایی به نام بروکر بوده که دسترسی شما را به بازار فارکس، فراهم می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با فارکس می‌توانید این مقاله را مطالعه کرده و گام به گام با آن جلو رفته تا نهایتا تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای شده و از منزل و تنها با چند کلیک، سرمایه‌ی خود را چند برابر کنید. اهمیت آموزش فارکس را به هیچ عنوان فراموش نکرده و برای اینکه هم آموزش‌های را بهتر دنبال کنید و هم بهترین بروکرها را انتخاب کنید، به وبسایت معامله گر ایرانی سر بزنید.

الگوی پروانه چیست و چرا انقدر در بازار بورس و فارکس کاربرد دارد؟

در دهه‌ی 1930 میلادی! بله! نزدیک به یک قرن قبل، فردی به نام هارولد کینلی گارتلی مدیریت یک مجموعه خدمات مشاوره‌ای بورس را برعهده داشت. این مجموعه یکی از اولین مجموعه‌هایی بود که با استفاده از علم و داده‌های آماری به سراغ تحلیل بازار رفته بود و هدف آن و خدمتی که به مشتریانش می‌داد، دو چیز بود. اول اینکه چه چیزی را باید معامله کنند و دوم اینکه در چه زمانی معامله کنند. گارتلی به حدی این کار را خوب انجام داد که توانست الگویی را به تحلیل‌های تکنیکال اضافه کرده و نزدیک به یک قرن، هنوز هم نام خود را باقی بگذارد.

الگویی که وی معرفی کرده بود، با نام خودش یعنی الگوی گارتلی شناخته می‌شد. در گذر سال‌ها، این الگو تکمیل و تکمیل‌تر شد و قسمت‌هایی به آن اضافه شد و نام‌های جدیدی به خود گرفت. جالب است بدانید که وی کتابی را در خصوص تحلیل بازار منتشر کرده بود که در صفحه‌ی "222" آن، در خصوص الگویی صحبت کرده بود که امروزه نیز آن را با الگوی "222" و گارتلی می‌شناسند. الگوی گارتلی شامل چهار مرحله یا چهار حرف بود که با A تا D معرفی کرده بود. نحوه‌ی قرارگیری آن‌ها شبیه به حرف W انگلیسی یا M بود.

هنگام صعود بازار، اشکالی شبیه به حرف M تشکیل شده و در هنگام نزول بازار، حرف W را می‌توان در تغییر خرید و فروش بازار، مشاهده کرد. این الگو به تریدرها کمک می‌کند تا در زمان مناسب برروی نمودار سوار شده و پیپ‌های مناسبی را به جیب بزنند. به تصویر زیر نگاه کنید:

الگوی گارتلی زمانی تشکیل شده که بازار روند مشخصی داشته باشد، اما کم کم نشانه‌هایی از اصلاح در آن مشاهده شود. این روش، شباهت‌هایی را هم با سطح فیبوناچی اصلاحی و گسترشی داشته و به همین جهت می‌توان با اطمینان بیشتری از برگشت روند مطمئن بود. شناسایی الگو نیازمند کار دقیق محاسباتی است. همه جا باید عدد و رقم ها را به دقت در نظر بگیرید. باید مطمئن شوید که:

  • حرکت از نقطه A به سمت نقطه ی B باید معادل 0.618 از مسیر حرکت X به A باشد
  • حرکت از نقطه B به نقطه C باید اصلاحی معادل 0.382 یا همان معادل 0.886 از حرکت در مسیر A به B باشد.
  • اگر اصلاح حرکت از B به C معادل 0.382 حرکت از A به B باشد، در اینصورت حرکت از C به D باید معادل 1.272 حرکت از B به C باشد. اگر حرکت از B به C معادل 0.886 حرکت از A به B باشد، در این صورت طول CD باید برابر با 1.618 در امتداد حرکت از نقطه A به B باشد. 
  • حرکت از C به D باید اصلاح 0.786 از حرکت x به A باشد.

بنابراین، هر زمان که از این اعداد و ارقام در یک نمودار مطمئن شدید، زمان آن رسیده که یک معامله‌ی پرسود را در نقاط مشخص باز کنید. اگر نمودار W تشکیل شده بود، بفروشید و اگر نمودار M تشکیل شده بود بخرید. به همین سادگی! در گذر زمان اما، این الگو با کمک سایر محققین و تحلیل گران، تکامل یافته و چیزی به نام الگوی پروانه را تشکیل داده است.

الگوی پرانه، تکمیل شده‌ی گارتلی بوده و در آن، اعداد و ارقام زیر را باید اعمال کرد:

  • حرکت از A به B باید اصلاح 0.786 از حرکت X به A باشد.
  • حرکت از B به C میتواند اصلاح 0.382 یا 0.886 از حرکت A به B باشد.
  • اگر اصلاح حرکت B به C برابر با 0.382 از حرکت AB باشد، در اینصورت CD باید امتدد 1.618 از حرکت BC باشد. اگر حرکت از B به C برابر با 0.886 از حرکت AB باشد، در این صورت، حرکت از C به D باید گسترش 2.618 از حرکت B به C باشد.
  • حرکت از C به D باید گسترش 1.27 یا 1.618 از حرکت X به َ A باشد.

برای یادگیری بهتر تمام الگوهای فارکس این مقاله را مطالعه کرده تا صفر تا صد فارکس در مشت شما باشد.